De rol van een klantenservice binnen de onderneming 

Iedereen is wel bekend met het principe van een klantenservice. Als je zelf iets wilt gaan kopen en vragen hebt over het product kom je al snel terecht bij de klantenservice van een onderneming. Eigenlijk altijd als je vragen hebt, of dit nou over je opleiding is of over een blessure die je hebt opgelopen, zul je wel met een klantenservice in aanraking komen. Het wachten in de wachtrijen is erg vervelend, al helemaal als je vraag erna nog steeds niet beantwoord is.  

 

Het belang van een goede klantenservice

Als ondernemer zul je aan het begin op kleinschalig niveau vaak zelf nog wel overal snel op kunnen reageren. Dit zal echter een stuk lastiger worden als je onderneming maar door blijft groeien. Dit is natuurlijk waar je als ondernemer op hoopt, maar het vraagt ook wel om een aantal aanpassingen. Zo is het bijvoorbeeld belangrijk om een telefoon antwoord service in te schakelen. De consument blijft voor bijna driekwart van de tijd hetzelfde product kopen uit gewoonte. Als ze eenmaal je product zijn gaan kopen en niks te klagen hebben zal dit niet snel veranderen. Om je klanten niet kwijt te raken is het erg belangrijk dat je je goed bezig houdt met de klantentevredenheid. Door goed te communiceren met je klanten en ervoor te zorgen dat er snel wordt gereageerd op vragen ben je al een heel eind op weg.

 

Wat houdt een goede klantenservice nou eigenlijk in?

Er zijn een aantal dingen van groot belang als je gaat kijken naar de kwaliteit van een klantenservice. Je kunt op het internet een hoop verschillende ondernemers vinden die een telefoon service aanbieden. Een telefoonservice zzp’er kan bijvoorbeeld van een hoge kwaliteit zijn, maar een stuk meer vragen dan andere ondernemingen die wat groter zijn. Het is daarom belangrijk dat je niet te veel uitgeeft aan de klantenservice. Wel is het belangrijk dat je op een aantal punten let. Zo is het van groots belang dat de klantenservice te allen tijde klantvriendelijk blijft. 

 

Verder is het eigenlijk het belangrijkste dat je er voor zorgt dat klanten zo snel mogelijk antwoord krijgen op hun vraag. Het maakt niet uit hoe beleefd je bent naar een klant, als ze geen antwoord krijgen op de vraag waarvoor ze bellen zullen ze niet snel tevreden zijn. Als je onderneming snel aan het groeien is en last heeft van drukte is het slim om van tevoren aan te geven wanneer klanten reactie kunnen verwachten. Dit zal je een hoop telefoontjes besparen en de klanten een fijner gevoel geven.

Geef een reactie