Incassokosten berekenen

De meeste ondernemers hebben er een broertje dood aan. Het factureren en het beheren van je facturen. Iets waar een ondernemer liever geen tijd aan besteed omdat het geen declarabele tijd is. Toch is er veel geld mee te verdienen als je dit goed oppakt. En naast dit als je het proces goed doorloopt heb je op een gegeven moment de mogelijkheid om incassokosten in rekening te brengen. Maar wanneer mag je precies incassokosten in rekening brengen en welke stappen moet je dan daarvoor gezet hebben? Super handig om te weten als ondernemer, dus in dit blog gaan we daar meer over vertellen. Lees dus snel verder.

Welke stappen zet ik in mijn debiteurenbeheer

Om het hierboven benoemde goed op de rit te krijgen is het belangrijk om een aantal maatregelen te nemen binnen je organisatie. Dat begint bij het ervoor zorgen dat duidelijk is wie deze taak op zich neemt. Daarna is het belangrijk om deze te voorzien van goede software. Allereerst kan je daar op een efficiënte manier mee factureren en vervolgens moet je er goed mee kunnen volgen of de factuur betaald wordt. Vaak kan dit door een koppeling te maken met je internetbankieren. Dit is een manier die ervoor zorgt dat je realtime inzicht krijgt in of er een factuur betaald is. Wordt er een betalingstermijn overschreden dan kan je snel de 1e herinnering eruit sturen. Een gebruikelijke termijn om dat te doen is binnen vijf dagen. In de 1e herinnering hanteer je vaak een betalingstermijn van zeven dagen. Na deze zeven dagen stuur je een 2e herinnering. Als dat ook niks oplevert wordt het tijd om telefonisch contact op te nemen dat geeft een goed beeld van wat de oorzaak is waardoor je passende maatregelen kan nemen. Na dit stuur je de laatste aanmaning. Daar geef je in aan dat bij uitblijven van betalen je incassokosten gaat berekenen en dat je een incassobureau gaat inschakelen.

Wat door een incassobureau voor de incassokosten

Van de incassokosten die je in rekening brengt bij je klant kun je allereerst het incassobureau betalen voor het werk wat ze gedaan hebben. Zij starten met een minnelijke incassoprocedure. Dit is feitelijk het opnieuw aanschrijven van de klant en ook het telefonisch contact opnemen. Als dit niks oplevert wordt er een juridische incassoprocedure opgestart. Hierin kunnen door middel van een vonnis juridische middelen worden ingezet. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het leggen van beslag wat door een deurwaarder kan worden uitgevoerd.

Geef een reactie